0

Tri tajne dobrog tejpera

1960 godine, neposredno pred američki „Olympic Trials“ jedna od tada najboljih plivačica Chris von Saltza dobila je stomačni virus, tada je na ličnom iskustvu otkrila moć odmora (eng. taper).

Ona je zbog bolesti provela 2 dana u krevetu

„Bilo je zastrašujuće, nisam znala šta da očekujem na takmicenju“ rekla je Chris.

Posle toga pobedila je na 100m kraul ali i na 400 gde je oborila čak i svetski rekord, nakon čega je na OI u Rimu osvojila srebro i zlato u ovim disciplinama.

Vest se raširila: odmor je dobar!

Ali koliko tačno odmora?! George Haines, von Saltzin trener, čiji su plivači postizali neverovatne uspehe nije bio siguran kako da ubaci odmor u svoj koncept rada. Plivanje se, uprkos svemu, zasniva na teškom radu. Ideja o odmaranju može da ode u potpuno pogrešnom pravcu. On je jednom prilikom izjavio „Neki plivači rade tejper od par dana, drugi od par nedelja a nekolicini je tejper čitava sezona“.

Tokom narednih 50 godina plivači i treneri su mogli da zaključe da je Haines bio u pravu verovatno više nego što je bio svestan.

Trener SAD olimpijskog tima 2012, Gregg Troy o tejperu kaže „To je kao otisak prsta. Različiti ljudi se drugačije adaptiraju“.

Troy svoj tim deli na 3 grupe plivača kada dodje vreme za tejper. Plivači se razvrstavaju prema snazi, telesnoj masi i aerobnom kapacitetu. Pulsevi se proveravaju stalno a planovi se prave dan za dan u zavisnosti kako se plivači osećaju i prilagođavaju.

Kada se uzmu u obzir svi tehnički detalji i specifičnosti tejpera, treneri se vode sa tri glavna principa

1. Ne bežite od rada!

Najveća greška koju plivači prave je ta što ne „odrade posao“ pre odmora a zatim se odmaraju više nego što je potrebno za toliki rad.

Svaki vrhunski plivač tačno zna kada je odradio dobar posao tokom sezone i isto tako zna šta je ono što u tejperu treba „doraditi“. Oni mlađi i manje iskusni treba da slušaju trenere i ne beže od rada i zadataka.

2. Odmor!

Bez pogovora odmor je glavni deo tejpera.

Ono što radite van bazena, između treninga podjednako je važno za vaš nastup kao i deo koji odradite u vodi. Bitno je da jedete zdravo, spavate dobro i slušate svoje telo.

3. Ostanite samouvereni!

Pre par godina jedan olimpijac iz Pekinga 2008. godine plivao je 4.14 400 jardi mešovito u prvim danima tejpera. To je bio rezultat 14 sekundi lošiji od njegovog ločnog rekorda a do državnog prvenstva ostalo je manje od dve nedelje. Plivač je bio razočaran ali njegov iskusni trener je znao da moraju ostati pozitivni.

Na tom državnom prvenstvu plivač je otplivao 3.54. Zato i kažu da je telo spremno onoliko koliko i um. Tejper može biti zastrašujuć kada „glava nije spremna“.

Ne paničite oko zaveslaja, to je isti zaveslaj koji ste imali juče. Ne brinite zbog brzine ona uvek dolazi s odmorom. I verujte u sebe, samo pokažite za šta ste spremni.


Mina Mastilović

Mina Mastilović, rođena u Beogradu 1991. godine. Član PK 11.april od 2004. godine kada je počela da se bavi plivanjem. Nekoliko godina trenirala je u Banja Luci kod trenera Gorana Grahovca a zatim i u PK 'Spartak-Prozivka' iz Subotice. Osvajačica više medalja na plivačkim prvenstvima Srbije, pobednica i rekorderka nekoliko maratona u Srbiji i Crnoj Gori. Do sada najveći plivački uspesi učešće na Fina Open-water Svetskom kupu (19km) Jarak-Šabac 2013. godine, FINA Svetskom kupu u Budimpešti 2018. kao i zlatne medalje na državnom prvenstvu Srbije u apsolutnoj konkurenciji. Diplomirala je na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu dok je diplomu za Operativnog trenera plivanja stekla na Visokoj strukovnoj školi u Subotici.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *